Om någon ids..

Jennifer vill att jag ska uppdatera. Jag har inget att skriva om, men bara för att så får ni läsa min resonerade uppsats om kärlek som jag skrev i åttan (:

These words are my own!

 

Ordet kärlek har en väldigt stor betydelse och det kan betyda så otroligt många saker, egentligen handlar det bara om vem man frågar. Om man skulle prata om allt som har med kärlek att göra så måste vi nog förlänga terminen ganska rejält, så här kommer lite av mina åsikter:

Jag tror inte att vi människor hade klarat oss så bra utan kärlek, även om det många gånger får oss att må jätte dåligt, så om man tänker efter, hur mysigt är det inte att sitta med den man älskar och kolla på solnedgången en varm sommar kväll och hur mysigt är det inte att sitta framför en öppen spis och dricka varm choklad mitt i vintern?

Det är nog allas dröm. Men kanske ändå en drömvärld liksom.

Men det är ändå inte den kärleken vi upplever i vardagen, för den kärlek som vi upplever är nog lite enklare, men ändå så betyder den så otroligt mycket.

Många gånger tar vi nog kärleken för givet, man tror att en person alltid ska finnas där, men det finns faktiskt en gräns på hur mycket man kan stå ut med, hur illa man kan bli behandlad, hur länge man kan älska en person utan att bli älskad tillbaka och hur länge man kan lura sig själv att man är kär. Om man pratar om kärlek mellan tex. vänner så kan man älska någon jätte mycket, men det innebär inte att man kan göra vad som helst och ändå tro att allt ska bli normalt. Men hur mycket man än blir sårad, hur dum en person är mot en, så har man en gång älskat någon så är det nog svårt att bara sluta även om saker och ting har ändrat, man kan liksom inte bara glömma alla gånger personen har funnits där för en.

Men hur påverkas vi av kärleken då? Påverkas vi ens?

Svaret på den andra frågan är nog defenitivt ja!

Alla påverkas,vissa mer än andra. På vissa kan man se direkt att den är kär, men på vissa märks det knappt. Vissa gillar att visa att man är kär medans viss skäms över det. Men vad är det egentligen att skämas över? Man måste få gilla vem man vill utan att folk ska bli helt galna och att man ska gå runt och må dåligt över att man tycker att man gillar fel person, bara för att någon annan tycker att det är fel. Men vem är då rätt och fel person? Det kan man ju bara bestäma själv, ingen annan ska ialla fall bestäma vem jag ska gilla och inte gilla. Men sen så kan man ju faktiskt vara kär i "fel" person. Den man gillar kanske redan har någon annan. Och hur gör man då? Det är oftast då man blir ledsen och kanske lite besviken, för ofta när man är kär så drömmer man sig bort ganska snabbt. Men det är skillnad på dröm och den verkliga världen.

Men man kan sammanfatta det med att kärlek ser olika ut för alla.

Det sägs att man aldrig är så kär som i tonåren, det kan nog ligga nått i det. För det är ju så många olika känslor man handskas med och det är svårt att veta vad man ska göra. Jag menar, hur många har inte legat och varit ledsen en hel natt för att ens kärlek inte är besvarad?

Det gör ont.

En sak som är lite kul, eller egentligen så är det inte kul, men jag tycker ialla fall att det är lite ironiskt att även om man får sitta hjärta krossat av någon men ändå älska personen med alla de små bitarna. Har du någongång försökt sluta älska någon så vet du hur svårt det är. Lättare sagt än gjort.

Det sägs också att man kan tro på kärleken, många tror inte på det, men det gör helt klart jag!

Jag tror verkligen på kärlek vid första ögonkastet och jag vill verkligen tro att om man älskar någon tillräckligt mycket så kommer man att bli älskad tillbaka. Jag tror också att man kan se i ens person ögon om den är kär, man får liksom en speciell blick.

En sak jag har funderat på länge är om man alltid kommer att minnas sin första kärlek?

Och i så fall, varför?

Vad är det som är så speciellt med det?

Är det liksom samma känsla som när man tar en drog, man får ett rus i hela kroppen och för en stund är man i en annan värld?

För när man läser om droger så tycker jag knappt att det är någon skillnad. Man blir beroende, det skadar hjärnan, pulsen ökar under själva ruset, och ibland kan det till och med skada kroppen.

Kanske lika bra att förbjuda kärlek också?

Folk blir ju helt galna, men det är väll det som är hela grejjen.

 

 

 Bara att erkänna, under tiden du läste det här, så fanns det alltid en person du tänkte på ?


©
Lina Sundqvist


Kommentarer
Postat av: Julia

du är allt bra duktig du gumman ;*

2009-10-17 @ 21:31:25
URL: http://jjullaan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0